Verslag 6, zaterdag 14 maart. Van Mississippi naar - Reisverslag uit Breaux Bridge, Verenigde Staten van Leo Pas - WaarBenJij.nu Verslag 6, zaterdag 14 maart. Van Mississippi naar - Reisverslag uit Breaux Bridge, Verenigde Staten van Leo Pas - WaarBenJij.nu

Verslag 6, zaterdag 14 maart. Van Mississippi naar

Blijf op de hoogte en volg Leo

14 Maart 2020 | Verenigde Staten, Breaux Bridge

Verslag 6, Zaterdag 14 maart.

Breaux Bridge

Niederrhein

Via een haast uitgestorven landelijke route reden we vandaag van Natchez, Mississippi, zuidwestwaarts naar Breaux Bridge, een klein plaatsje iets ten oosten van Lafayette, Louisiana.  De route voerde ons grotendeels langs westoevers van de (ondergelopen) uiterwaarden van de enorme Mississippi (zie foto 1). Enorme waterplassen vergezelden ons het grootste deel van de reis die we vaak over dijken (levees, zie foto 2) konden afleggen. De tocht kreeg daardoor iets erg bekends… Leken we gisteren soms over de Voerweg en Waalkade te lopen, vandaag was de Niederrhein en Ooijpolder aan de beurt. Het enige grote verschil betrof het soort vogels dat we zagen: bij een enorm sluizencomplex dat bedoeld is om de watermassa’s die vanuit het Noorden richting New Orleans stromen beter te kunnen beheersen, troffen we een enorme menigte pelikanen (zie foto 3). En ook zagen we daar een fraai voorbeeld van vreedzame co-existentie tussen wit en zwart: het kan dus wel! (zie foto 4)

Na enige tijd in dat polderachtige landschap te hebben gereden belandden we iets meer ten westen daarvan in een soort Betuwe in het voorjaar, zoals ik dat van tal van fietstochtjes ken: aan weerszijden van de weggetjes met water gevulde sloten, grote bomen, vrijstaande huizen en huisjes aan weerszijden en volop boterbloemen en ander bloeiend spul in de berm (zie foto 5) Ook het weer speelde het spelletje mee: licht tot matig bewolkt, regelmatig een mager zonnetje maar wel een graad of 25 met een koel briesje. Erg aangenaam.

Idylle in Louisiana

Halverwege de middag belandden we al op ons volgende station, dat Christel via AirBnB had gevonden. Een geweldige plek, zo bleek. Een redelijk ruim huis (grote zitkamer, aparte flinke keuken, ruime slaapkamer, badkamer, porch vóór en achter (zie foto’s 6, 7, 8, 9) . Maar veel belangrijker nog: prachtig gelegen aan de ‘Bayou Tech’: één van de vele kanaaltjes die dit verder erg natte, want lage gebied moeten afwateren (zie foto 10). Op die foto zie je ook de typische ‘cypres-knees’ die horen bij de cypres ernaast, maar waarvan de functie vooralsnog onzeker is, zoals Christel me op grond van tijdens eerdere reizen opgedane kennis wist te vertellen.  Een mogelijkheid is dat ze de boom in de natte bodem wat meer houvast geven.

We beschikken, zoals je op de foto’s ziet, over een grote tuin, bijgebouw met nog allerlei handige voorzieningen, twee fietsen, en tenslotte een geweldig fijn zitplateau aan het water (zie foto 9, 13 & 14 ).  Slechts één keer kwam gefotografeerde waterscooter speedy voorbij geknetterd (zie foto 12) en het met een lawaaiige motor permanent opgeblazen springkasteel wat ter gelegenheid van een kinderfeestje bij de buren daar lawaai stond te schoppen, werd om vijf uur ook weer opgehaald. Rust dus, en dat alles in een rustig wijkje met verglijkbare woningen/vakantiehuizen tussen het overvloedige groen, waarin de vogels luidkeels kwetteren, en een enkel eekhoorntje Houdini tracht te evenaren en een ware evenwichtskunstenaar blijkt (zie foto 15).

Welkome quarantaine?

Ik zou bijna zeggen: laat het coronavirus maar komen: hier houden we het wel een week of wat uit. Nu dat de meeste Amerikanen nog twijfelen…. tussen enerzijds het idee dat het allemaal wel mee zal vallen en dat Trump’s fantastische beleid succesvol zal zijn; en anderzijds de knagende onzekerheid dat het misschien toch wel mis gaat; ….en ze in onze contreien tenminste nog niet massaal aan het hamsteren zijn, hebben we vanochtend voor alle zekerheid toch maar wat blikvoer ingeslagen en natuurlijk ook: Corona! (Zie foto 16.)

Verdeeld, ook over Covid19

Maar intussen worden ook in de Verdeelde Staten van Amerika scholen en colleges gesloten, slaan mensen WC-papier en ontsmettingstissues in, gaan grotere bijeenkomsten niet door en denkt men her en der na over het afsluiten van mogelijke besmettingshaarden. Zoals je weet geeft Trump de schuld aan Europese toeristen (sic!) die het virus de VS binnen hebben gesleept. Maar gisteren werd bekend dat de in de VS vigerende variant van Covid19 een exclusief Chinese oorsprong heeft…. :wink:.  Meldde Big T vorige week nog dat er geen enkel risico was dat de VS met de pandemie te maken zou krijgen… dat overkomt immers alleen die stomme Europeanen; nu roept hij als Doortastend Leider de State of Emergency uit. Tsja….

LLIT

We volgen de gang van zaken hier vnml. via de radio (in de auto) en via de mensen die we spreken. En daarnaast lees ik iedere dag de NRC die vaak ook over de VS bericht. We merken dus wel dat jullie, in Nederland, heel wat meer in de penarie zitten, dan wij nu hier. Maar wat niet is kan / zal nog komen. We hopen van niet, maar zoals gezegd: op dit plekje zouden we het wel even uit kunnen houden. Morgen gaan we, de leden van LLIT (leo’s Langzamer Incontinental Team) hoe dan ook, een stukje fietsen!

• 15 Maart 2020 - 08:02

Theo:

weer een leuk en interessant verhaal, Leo. Wat de cypres-knees betreft: het zijn worteluitstulpingen van de moerascypres. Ze komen boven de drassige bodem uit om de wortels die in de regel zich onder water bevinden te voorzien van zuurstof uit de lucht.
    Fijn dat jullie het zo naar te zin hebben,
    groet aan beiden,
    theo.

• 15 Maart 2020 - 08:41

Jan Hardeveld:

Mooie plek. Schitterend die pelikanen en aalscholvers (?). Ik volg af en toe ook NYT en Washington Post.

• 15 Maart 2020 - 08:54

Gabrirllr:

Mooi verslag hoor Leo, eindelijk de tijd genomen alles te lezen. Hopelijk gaat 'Corona' geen roet in jullie mooie reis gooien. In Nederland gaat het van kwaad tot erger, ik blijf zoveel mogelijk in huis en hoop maar dat het mee gaat vallen.
    Veel plezier nog en hopelijk tot over een paar weken.
    groetjes, Gabrielle

• 15 Maart 2020 - 10:13

Kees Gielen:

Hoi Leo en Christel, het lezen van jullie verslag is inmiddels een dagelijkse bezigheid geworden. Die foto van een Houdini-eekhoorn zou ik zonder foto-shop zo kunnen gebruiken om het uitzicht vanuit mijn kamer in Lima te verbeelden: precies dezelfde bomen (alleen met bladeren) en dezelfde draden waarover ik regelmatig eekhoorns zie balanceren. Alleen de directe omgeving die buiten de foto valt, is compleet anders.
    Reis ze en geniet. Groet van Kees

• 15 Maart 2020 - 13:08

Jacqueline Weesie:

Lieve Christel en Leo,

Erg leuk om te lezen allemaal. En wat een prachtige plekken zien jullie weer! Geniet maar lekker daar, doen wij hier in Nederland ook... :)!xxx

• 15 Maart 2020 - 18:09

Ria Van Hoewijk:

Leuk om jullie verslagen te lezen Leo en Christel. Het lijkt wel of jullie in de Ooij zitten! Hier nu prachtig hoog water. Fijn dat het bij jullie prachtig weer is en jullie het zo naar je zin hebben. Van de honger zul je niet omkomen zo te zien

• 15 Maart 2020 - 18:11

Ria:

laatste deel van mijn reactie is weggevallen zag ik. Was: ben benieuwd naar wat jullie proeven van de afschuw van of waardering voor Trump. Blijft een voor mij van hieruit niet goed te begrijpen fenomeen.

• 15 Maart 2020 - 18:16

Jan P.:

Jeetje Leo en Christel, als onze Betuwe, Ooypolder, Waalkade etc ook maar een beetje lijken op jou foto's wordt het toch de hoogste tijd, dat ik dicht bij huis eens een beetje ga rondtoeren. Bedankt voor de mooie foto's en het reisverslag. Veel plezier de verdere reis.

• 15 Maart 2020 - 18:20

Jan P.:

Wie vindt de spelfout?

• 15 Maart 2020 - 20:49

Mia&leo:

Beste Christel en Leo,
    Wat fijn om te horen dat het goed gaat met jullie en eveneens plezierig het mooie ruime verslag met foto's te zien en te lezen.
    Zeker gezien het feit dat deze 'kwetsbare oudere' veelal aan huis gebonden is.
    Wij gaan niet bij de pakken neerzitten en wij hopen dat dat ook voor jullie geldt en dat jullie de reis zonder problemen kunnen voortzetten.
    Ondertussen gaan we mee in de stroom en ook maar hamsteren of maar niet.
    Veel plezier met het vervolgen van jullie reis en we kijken uit naar nieuwe berichten.
    GroeteL&M

• 16 Maart 2020 - 02:30

Christel Veldkamp:

Beste Jan, als eindredacteur van Leo’s blog, zag ik meteen het missende w-tje in jouw bericht